woensdag 13 augustus 2008

Hulptroepen

Tja, soms moet je toegeven dat 8 uur ervaring en een beetje inzicht je geen brommerexpert maakt. Tijd dus om de hulptroepen in te roepen. Vandaag even langsgegaan bij een scooter reparatie winkel vlakbij mijn huis. De monteur Bert is een brommerfan van huis uit en sleutelt al jaren aan brommers en heeft zoveel ervaring dat hij snel een diagnose kan stellen. Mijn brommer heeft vooral een probleem met een aantal lagers; krukas lager heeft speling en ook de voor- en achterwiel lagers.
Die moeten vervangen worden als ik Rome wil halen. Klein bijkomend probleempje is dat mijn blok zo oud is dat het van putty, epoxy hars en andere meuk aan elkaar hangt. De krukas en lagers zijn niet te vervangen, dus er komt een ander blok onder. Gelukkig kan ik wel mijn cilinder en kop blijven gebruiken, maar het zuigertje is ook aan vervanging toe. Was natuurlijk ook te verwachten bij een brommertje dat bij wijze van spreke gratis bij een pak melk zat.

En nu we Bert toch bij de hand hebben vragen we hem om ook even naar de brommer van Georg te kijken. Meer als geruststelling dan wat anders. Eerste indruk: mooi ding! Starten en meteen lopen. Bert's gezicht wordt wat zorgwekkender als de brommer wat hoger in zijn toeren komt. Hij hoort een getik / gerammel / geknetter dat niet normaal is. Ik hoor alleen typisch brommergeknetter... Can't beat the expert.
Na de ingewanden geïnspecteerd te hebben blijkt dat het pistonlager niet goed is en 'uitgelubberd' waardoor ook de krukas naar de tering is. En dat terwijl al die onderdelen nieuw waren! Daar heb ik echt goed de balen van. Een brommer met pracht onderdelen opbouwen en een klote lager gebruiken waardoor je voor ongeveer 100 Euro aan schade hebt en een klote klus om alles in te bouwen. Mooi dat we daar hier achter komen want Rome hadden we niet gehaald met deze lagers.

Morgen dus een dubbele grote klus, maar ook nog brommer drie even naar Bert brengen. Ik hoop dat die diagnose minder gevolgen heeft. Fingers crossed.

Geen opmerkingen: